Skaitmeninė transformacija pavertė IT ūkį nedideliu chaosu, neslepia vienas iš „Information Age“ apžvalgininkų Nick Ismail. Greta nuosavos infrastruktūros įsitaisė debesų sprendimai ir hibridinio IT ūkio modeliai, o kur dar poreikis nuolat plėsti ir diegti naujus infrastruktūros elementus. Tačiau skaitmeninės transformacijos kontekste puikiai tinka patarlė – nuo ko susirgai, tuo ir gydykis. Grąžinti IT ūkio kontrolę vykstant aktyviai transformacijai padeda IT konfigūracijos elementų valdymo bazė (angl. Configuration Management Database, CMDB).
IT infrastruktūros sąrašas
Šį sprendimą paprasčiausia apibūdinti kaip įrankį, leidžiantį pamatyti detalų IT ūkio „ingredientų“ sąrašą. Tai yra duomenų bazė, kurioje nuolat kaupiama ir atnaujinama visa dokumentacija ir informacija apie organizacijos naudojamus IT infrastuktūros ir programinės įrangos komponentus ir jų ryšius.
„Valdant šiuolaikinį IT ūkį, svarbu tiksliai žinoti, iš ko susideda infrastruktūra: kiek ir kokių fizinių įrenginių turite, kokia programinė įranga įdiegta ir kokia jos licencijų būklė. Siekiant efektyviai valdyti IT ūkį, turėti atsakymus į šiuos klausimus šiandien yra būtinybė“, – pasakoja „Blue Bridge“ IT paslaugų valdymo skyriaus vadovas Mindaugas Maraulas.
Nepakeičiamas transformuojant IT
Remiantis ITIL metodika, CMDB įrankį turėtų turėti visos organizacijos, kuriose IT užima svarbią vietą. Kaip pastebi M. Maraulas, šis įrankis itin aktualus organizacijoms, nusprendusioms migruoti į debesis arba kitaip transformuoti savo IT ūkio modelį.
„Kuo tikslesnė dokumentacija apie organizacijos IT infrastruktūrą ir jos architektūrą, tuo greitesnį ir tikslesnį sprendimą galime pasiūlyti. Jeigu organizacija turi nuolatos atnaujinamą CMDB, išorinis tiekėjas gali geriau suprasti organizacijos esamą padėtį ir pasiūlyti tinkamiausią – optimalų, sprendimą. Kitu atveju, sugaištama nemažai laiko, nes CMDB turime paruošti kartu su klientu“, – pasakoja „Blue Bridge“ IT paslaugų valdymo skyriaus vadovas.
Be to, kaip pažymi pašnekovas, CMDB palengvina kasdienę IT skyriaus veiklą ir ūkio valdymą: „Vienoje vietoje sukaupta ir lengvai pasiekiama informacija apie IT elementus pagreitina administratorių darbą, sumažina žmogiškųjų klaidų tikimybę. Turėdamas aktualią CMDB, IT vadovas gali matyti visą savo ūkį iš paukščio skrydžio ir priimti sprendimus dėl plėtros arba IT optimizavimo.“
CMDB įrankiai – „Excel“ ar specializuoti sprendimai?
„Excel“ „paklodės“ gali būti nebloga CMDB pradžia, tačiau toks sprendimas tinkamesnis pradedantiesiems arba organizacijoms su nedideliais IT ištekliais. „IT – vis svarbesnės įvairioms veikloms, todėl konfigūracijos elementų ir informacijos kiekis dažniausiai yra didesnis nei galima patogiai valdyti „Excel“ programoje“, – pastebi „Blue Bridge“ IT paslaugų teikimo direktorius Edvinas Mačiulis.
Tobulesni CMDB įrankiai pasižymi automatiniu naujų įrenginių aptikimu ir įtraukimu, galimybe integruoti duomenis iš kito tiekėjo programinės įrangos, nustatyti bet kokius duomenų bazės neatitikimus ir užtikrinti, kad visi duomenys būtų sinchronizuoti.
„Nors vis dar bijoma CMDB valdymo kaštų, tokio įrankio priežiūros ir palaikymo išlaidos mažesnės nei CMDB nepritaikytų įrankių“, – pabrėžia E. Mačiulis.
Kodėl sugriūna CMDB diegimo projektai?
Kita baimė dėl CMDB susijusi su tokio įrankio diegimo sėkme. „Gartner“ tyrimai išduoda, kad net 80 proc. CMDB projektų neatitinka lūkesčių. Be to, daugeliui įdiegti ir palaikyti aktyvią CMDB pavyksta tik iš ketvirto karto.
Įrankio naudojimas žlunga ir todėl, kad IT administratoriai neatnaujina informacijos sistemoje. „Panašus pavyzdys yra CRM sistema. Visi puikiai supranta, kad CRM sistema efektyvi tik tuomet, jei klientų duomenys nuolat atnaujinami. Kitu atveju, CRM tampa tik nereikalingos informacijos saugykla, o sprendimai priimami remiantis neteisinga arba nepilna informacija. Lygiai taip pat ir su CMDB – jei ji nebus atnaujinama, nebus ir naudinga“, – lygina M. Maraulas.
Kita CMDB žlugimo priežastis – CMDB proceso nesuvaldymas: dažnai organizacijoje nėra už CMDB projektą atsakingo darbuotojo ir CMDB pildymas tampa IT administratorių atsakomybe. „Pildant CMDB dažnai norima aprėpti per didelį kiekį informacijos ir CMDB tampa griozdiška duomenų baze. Atitinkamai sudėtingėja jos palaikymas. Todėl norint sėkmingai naudoti CMDB, svarbu, kad būtų už tai atsakingas darbuotojas, o į sistemą keliami duomenys – tikrai reikalingi priimti svarbius sprendimus“, – tęsia M. Maraulas.
CMDB kūrimas – nuo ko pradėti?
E. Mačiulis pataria, kad svarbiausia pradžioje nesitikėti, kad iškart pavyks sukurti tobulą CMDB, kuri apims visus konfigūracijos elementus ir sąsajas: „Pavyzdžiui, „Gartner“ ekspertai siūlo pradėti nuo mažų žingsnelių: apsibrėžti, kokia informacija yra svarbiausia. Kai kada ji gali sudaryti vos 10–15 proc. visos informacijos apie IT įrenginius. Vėliau į sistemą galima pridėti daugiau įrenginių. Tai turi vykti pagal konkretų poreikį.“
CMDB tikslas turėtų būti susietas su organizacijos veiklos tikslais: pavyzdžiui, sumažinti incidentų, kylančių dėl nežinomų įrenginių, kiekį. Taip pat reikia nepamiršti, kad keitimai IT infrastruktūroje keičia CMDB turinį, tad būtina tai susieti su keitimų valdymo procesu. Svarbu užtikrinti ir tai, kad CMDB kūrimas ir atnaujinimas vyktų ne tik rankiniu būdu, bet ir naudojant programinę įrangą.
„Žinoma, CMDB diegimą ir valdymo procesą kaip paslaugą galima pirkti iš išorinių tiekėjų. Bet kuriuo atveju, svarbu neapmiršti – kas valdo informaciją, tas valdo pasaulį“, – primena E. Mačiulis.
Trumpai: CMDB kūrimo žingsniai
- Įvertinkite organizacijos veiklos poreikį inventoriaus valdymui ir keliamus tikslus.
- Apibrėžkite CMDB apimtį ir pasirinkite priemones.
- Paskirkite proceso šeimininką.
- Susiekite CMDB įrankį su keitimų procesu.
Tai yra pirmoji dalis iš straipsnių serijos apie IT valdymo įrankius. Skaitykite kitus serijos straipsnius:
IT valdymo įrankiai: pažangi stebėsenos sistema padeda užkirsti kelią incidentams >>
IT valdymo įrankiai: slaptažodžių valdymo sprendimai >>
Norite sužinoti daugiau apie „Blue Bridge“ CMDB įrankį?
Susisiekime: Mindaugas.Maraulas@www.bluebridge.lt, +370 628 51805
Mindaugas Maraulas – „Blue Bridge“ IT paslaugų valdymo skyriaus vadovas, sukaupęs projektavimo, projektų valdymo ir pardavimų patirtį debesų kompiuterijos sprendimų bei IT paslaugų srityse.