Jeigu manęs paklaustų, kaip prižiūrimas automobilis, greičiausiai neturėčiau, ką pasakyti. Nes išmesti šiukšles (retai) ir nuvalyti dulkes (dar rečiau) yra bene vieninteliai veiksmai, kuriuos padarau spaudžiamas kaltės jausmo ir priekaištingų žvilgsnių… Visa kita, kartą per metus, atlieka specialistai automobilių remonto salone ir į jų darbą, tiesą sakant, aš kišuosi mažai. Tačiau, kalbant apie IT, reikalai atrodo gerokai labiau komplikuoti – net jeigu esi paprastas IT naudotojas, turi įdiegti atnaujinimus, pasirūpinti atsargine kopija, google‘inti ir internete ieškoti nelaimėlių, kurie vargsta su tokiomis pat problemomis kaip ir tu.
1970-aisiais, kai didžioji JAV automobilių rinkos dalis dar priklausė vietiniams gamintojams, populiari tema reklamuojant savo produktus skambėjo maždaug taip: „Mūsų automobiliai yra puikūs, nes jų remontui esame įsteigę plačiausią aptarnavimo tinklą!“ Suprask, konkurentai taip greitai ir kokybiškai automobilio nesuremontuos. Tačiau šis argumentas nebeteko prasmės rinkoje atsiradus japoniškiems automobiliams – palyginus su amerikietiškais, jie gesdavo taip retai, kad girtis kokybišku remontu tapo kažkaip nepadoru…
Tai kuo iš esmės skiriasi IT ir automobilio priežiūra? Kodėl vieniems dalykams prižiūrėti, atrodo, reikia labai nedaug pastangų, o kiti be nuolatinės priežiūros tiesiog neveikia? Ar galėtų IT priežiūra būti tokia pat paprasta kaip automobilio?
Pirmiausia, atrodo, kad IT sistemos labiausiai priklauso nuo „nematerialaus“ programos kodo, kuris, laimei ar nelaimei, gali būti labai lengvai keičiamas. Lankstumas šiuo atveju gali būti ir daugybės problemų šaltinis, nes pokytį padaryti lengva, o patikrinti kokybę – sunku! Tuo tarpu automobilio cilindro tūrio pakeitimui reikia „dildės ir plaktuko“. Nepakanka vien parašyti cylinder.changeSize(90) ir pažiūrėti, kaip automobilis veikia su modifikuotu varikliu!
Kitas aspektas – IT sistemos dažniausiai sudarytos iš daugybės komponentų, kurie labai glaudžiai susiję. Ar buhalterė bus patenkinta nauja apskaitos programa, priklauso nuo programos kodo, operacinės sistemos konfigūracijos, tinklo įrenginių, serverių ir dar bala žino kokių burtų. Automobilis gi, anot tipinio „Autoplius“ skelbimo, yra „sėdi ir važiuoji“!
Kol kas nepanašu, kad IT sistemos taptų paprastesnės priežiūrai ir naudojimui. Daugeliu atvejų tokių sistemų priežiūra yra komplikuotas, menkai dokumentuotas ir painus procesas, o IT naudotojai kenčia nuo neprognozuojamų „griuvimų“, nesuderinamumo ir saugumo problemų.
Ar galėtų IT rinkoje atsirasti kažkoks „japoniškų automobilių“ ekvivalentas ir kas tai galėtų būti? Pažadas, kurį girdime iš debesų kompiuterijos, „Docker“ konteinerių, SaaS kūrėjų ir tiekėjų yra tas, kad priežiūra taps paprastesnė, o programos veiks stabiliau. Jeigu šitas pažadas taps realybe, greičiausiai ir IT priežiūra bus kitokia, negu yra dabar, o sakyti, kad „jūsų IT įrangą suremontuosime labai greitai“, taps taip pat gėdinga, kaip 1970-aisiais buvo amerikietiškų automobilių gamintojams!
AUTORIUS
Kęstutis Liaugminas – UAB „Blue Bridge“ Produktų plėtros skyriaus vadovas