Dalijimasis patirtimi ir konstruktyvus požiūris į vidinius verslo procesus yra patikima taktika kiekvienai organizacijai, siekiančiai optimaliai išnaudoti turimus resursus ir išlaikyti konkurencingą poziciją rinkoje ilgalaikėje perspektyvoje. Vis dėl to, kompleksinis šiuolaikinio verslo pobūdis atitinkamai reikalauja ir skirtingų analitinių perspektyvų, tad ieškant tinkamo specialisto svarbu suprasti skirtingų rolių specifiką ir potencialą verslui.
Analitikų vaidmenų raida
Dėl didėjančio duomenų ir su jų valdymu susijusių projektų kiekio, organizacijose per pastaruosius porą dešimtmečių išsivystė platus analitiko rolių ir kompetencijų spektras. Pavyzdžiui, nors duomenų analitikų ir verslo procesų analitikų vaidmuo iš dalies persipina ir abiejų tipų specialistai yra reikalingi duomenų projektuose, jie savo darbu atneša skirtingą indėlį ir sprendžia skirtingas problemas. Abi šios rolės gali egzistuoti įmonėse nuolatiniu principu, o jei tokių rolių nėra — jas galima pasitelkti iš išorės, projektiniu pagrindu.
Dalindamasis savo patirtimi, „Blue Bridge“ infrastruktūros sprendimų vadybininkas Mantvydas Kairys pažymi, kad pokalbiuose su klientais periodiškai tenka grįžti prie diskusijos apie šių dviejų rolių skirtumus. „Būna atvejų, kuomet pradedame kalbėtis apie kliento poreikius ir pastebime, kad jų atveju projekte reikalingas verslo procesų analitiko indėlis. Tam svarbu suprasti verslo logiką, atsižvelgti į įvairių įmonės skyrių vykdomus procesus ir rezultatus, įsigilinti į organizacijos viziją. Mūsų, kaip technologinių partnerių, misija — parengti geriausius technologinius sprendimus duomenų analizei ir atvaizdavimui. Šią atsakomybę patikime duomenų analitikams“, — pasakoja jis.
Įgūdžiai iš dalies panašūs, o kompetencijos — skirtingos
Įgūdžių rinkiniai, reikalingi šių dviejų sričių specialistams, turi nemažai panašumų, tačiau jų pritaikymas dėl darbo specifikos labai skirtingas. Pavyzdžiui, tiek duomenų analitikas, tiek ir verslo procesų analitikas puikiai išmano statistinius metodus, duomenų analizės technikas ir geba interpretuoti duomenis. Tačiau duomenų analitikai papildomai geba naudoti tokias programavimo kalbas kaip Python, o verslo analitikams papildomai reikalingas geras verslo procesų suvokimas.
Pagrindinis skirtumas tarp šių dviejų rolių atsiskleidžia pažvelgus į darbo pobūdį. Verslo procesų analitiko kasdienybėje gausu tiesioginio darbo su žmonėmis: bendradarbiavimo su įvairiais organizacijos skyriais, komunikacijos su vadovais. Dažnu atveju organizacijose IT skyriaus specialistams sunku rasti bendrą kalbą su verslo vadyba ir projektų valdymu užsiimančiais kolegomis bei klientais — tokiais atvejais verslo procesų analitikas veikia kaip tarpininkas tarp techninių duomenų ir verslo lūkesčių. Duomenų analitikas dažniausiai dirba tiesiogiai su duomenimis: analizuoja, valdo ir interpretuoja juos tam, kad padėtų organizacijoms atskleisti tendencijas, prognozuoti rezultatus ir identifikuoti problemų šaltinius.
Bendras tikslas — padaryti verslą našiu ir konkurencingu
Duomenų analitikas pateikia išvadas ir technines įžvalgas, pagrįstas duomenimis ir modeliavimu, o verslo analitikas interpretuoja duomenis verslo kontekste ir pateikia konkrečias strategijas ar sprendimus, kaip pagerinti verslo veiklą. Vis dėlto, toks palyginimas dar kartą atskleidžia, kodėl šios dvi rolės gali suklaidinti paslaugos ieškantį klientą.
M. Kairio teigimu, tinkamą sprendimą dėl reikiamo specialisto geriausia priimti apžvelgus esamą situaciją ir identifikavus, ar yra aiškiai suformuotas poreikis, apibrėžiantis konkretų veiklos aspektą, ar ne. „Pavyzdžiui, jei susitikę su klientu iš gamybos įmonės išgirstame, kad norima sumodeliuoti broko stebėjimo sprendimą remiantis duomenimis iš keleto sistemų, iš karto pasidaro aišku, kad čia reikalingas duomenų analitikas. O jei išgirstume, kad klientas nori atrasti būdus, kaip pagerinti gamybos efektyvumą, čia būtų reikalingas platesnis žvilgsnis į vidinius procesus, verslo pobūdį ir pan. — tokia užduotis turėtų atitekti verslo procesų analitikui“, — pastebi „Blue Bridge“ infrastruktūros sprendimų vadybininkas.
Pasak jo, duomenų analitiko misija — sukurti tvarias ir patikimas praktikas kryptingam duomenų stebėjimui, tad bendradarbiavimas gali būti labai įvairios apimties. Su kai kuriais klientais jis apima vos kelias ataskaitas, o kitais atvejais partnerystė auga kartu su verslu ir pasiekia net šimtus ataskaitų. „Duomenys yra gyvi, ir kiekvienoje organizacijoje jie unikalūs. Pavyzdžiui, dažnai pasitaiko, kad iš pirminio šaltinio matomas vienas rezultatas, o ataskaitoje — kitas. Tuomet ypač svarbu tikrinti duomenų kokybę ir kritiškai žvelgti į procesus kuriais duomenys analizuojami ir atvaizduojami. Aiškiai suformavus poreikį, duomenų analitikas gali padėti eliminuoti žmogiškąjį faktorių ir pamatyti vieną, objektyvią tiesą. Priklausomai nuo situacijos, tai leidžia lyginti planą su faktu, matuoti tam tikrus pjūvius, daryti prognozes remiantis įvairiais kintamaisiais (sezoniškumas, oras ir pan.). Tokių sprendimų „štampavimas“ naudos neatneš, todėl į kiekvieną situaciją žiūrime unikaliu kampu“, — pasakoja jis.
Analitikos specialistų pasirinkimas reikalauja aiškaus organizacijos poreikių supratimo ir ilgalaikės vizijos. Tiek duomenų analitikai, tiek verslo procesų analitikai gali ženkliai prisidėti prie organizacijos veiklos efektyvumo, kai yra tinkamai integruoti į procesus.
Kviečiame pasikonsultuoti su mūsų ekspertais — padėsime identifikuoti jūsų organizacijos poreikius ir įgyvendinti analitinius sprendimus, įgalinančius jūsų organizacijos duomenis.