Liberalizuojant geležinkelių rinką ir įgyvendinant Europos Sąjungos 4-ojo geležinkelių paketo reikalavimus, antra pagal dydį Lietuvos krovinių gabenimo geležinkeliu įmonė „Gargždų geležinkelis“, kuri nuo šių metų vadinasi „GG Rail“, pradėjo modernizuoti savo veiklos procesus taip, kad išliktų pelninga pasikeitusioje konkurencinėje aplinkoje ir pasiruoštų naujam verslo šuoliui. Pasitelkus naujos kartos geležinkelių sistemą „CargoRail“, bendrovei „GG Rail“ kiek mažiau nei per metus pavyko tapti pirmuoju manevruotoju Lietuvoje, kuris visiškai skaitmenizavo savo veiklos procesus.
Duomenų rinkimą pradėjo praktiškai nuo nulio
Iki 2020 m. pradžios „GG Rail“ suformavo savos sistemos poreikį. Tokia sistema rinktų visą veiklai reikalingą informaciją apie tai, kaip vyksta darbas svarbiuose krovinių gabenimo mazguose: geležinkelio stotyje „Draugystė“, per kurią kasmet pervežama 15 mln. tonų krovinių, Rimkų geležinkelio stotyje, kuri aptarnauja daugiau nei 10 skirtingo tipo krovinių klientų ir Mockavos geležinkelio stotyje. Tačiau po struktūrinių rinkos pokyčių, siekiant konkurencinio pranašumo, šių duomenų kaupimas tapo būtinybe.
Prireikė sistemos, kurioje galėtume ne tik apdoroti veiklos duomenis, bet ir vykdyti paslaugų apskaitą, tikrinti duomenis.
„Mums prireikė sistemos, kurioje galėtume ne tik apdoroti veiklos duomenis, bet ir vykdyti paslaugų apskaitą, tikrinti duomenis, gautus iš infrastruktūros valdytojo, išrašyti klientams sąskaitas ir daryti kitus svarbius administracinius darbus. Taip pat norėjome, kad sistema padėtų optimizuoti veiklą, bet nepareikalautų didelių papildomų investicijų į IT ir personalą. Galiausiai, pagal „GG Rail“ ilgalaikę plėtros strategiją, naujas įrankis vykdant magistralinius vežimus buvo būtinas“, – pasakoja „GG Rail“ komercijos direktorius Gintautas Lukauskas.
Pradėjus ieškoti poreikius atitinkančios sistemos, buvo suformuoti kelis svarbūs reikalavimai: pirmasis – tai, kad sistemos vystytojas jau turėtų patirties dirbant su geležinkelių industrija, antrasis – kad tai būtų geografiškai nenutolęs gamintojas, galintis teikti konsultacijas bei techninį palaikymą lietuvių kalba, ir trečiasis – kad naujoji sistema padėtų atlikti vežimo ir manevravimo darbų apskaitą plačiojoje bei siaurojoje vėžėse.
Išmaniųjų įrenginių naudojimas, pakeitęs dalį procesų
Visus svarbiausius įmonės reikalavimus atitiko lietuvių komandos sukurta „CargoRail“ sistema geležinkelių transportui. Kaip pasakoja G. Lukauskas, šios sistemos įsigijimą galima vadinti pilnavertės skaitmenizacijos pradžia.
Jeigu anksčiau su duomenų apdorojimu ir dokumentais dirbdavo tik vienas žmogus, pradėjus naudoti „CargoRail“, į šį procesą įsitraukė visa komanda. Mašinistams ir derintojams išdalinti išmanieji įrenginiai – telefonai ir planšetės, kuriuose jie, atlikdami įvairias operacijas, pavyzdžiui, vykdydami vagonų apžiūrą, vagonai identifikuojami pagal numerį, o juos prikabinant ar atkabinant prie lokomotyvo, komanda gali žymėti savo veiksmus sistemoje ir turi galimybę vieno mygtuko paspaudimu atlikti paslaugų apskaitą ir išrašyti sąskaitą.
Mašinistams ir derintojams išdalinti išmanieji įrenginiai – telefonai ir planšetės.
„Sakyčiau, kad būtent galimybė realiu laiku atlikti tiek daug veiksmų, buvo svarbiausias pokytis. Komanda mokėsi išsiugdyti naujus įpročius naudotis sistema, dalytis atsakomybe. Beje, šį procesą palengvino tai, kad naudojant naująją sistemą, duomenis paprasta atsekti ir greitai pataisyti klaidas, jeigu tokių padaryta“, – pasakoja „GG Rail“ komercijos direktorius.
Įgalino tikslesnę paslaugų apskaitą
Daug sklandesnį duomenų rinkimą leido ir galimybė tiksliau vykdyti suteiktų, pirmiausia, infrastruktūros valdytojo, paslaugų apskaitą.
„Apibendrinant procesų skaitmenizavimą, galime pasakyti, kad ši sistema padėjo pasiekti didesnio efektyvumo ir skaidrumo. Preciziškai tiksli duomenų apskaita leidžia išvengti žmogiškųjų klaidų, įvertinti ir fiksuoti papildomas paslaugas, turėti visišką duomenų atsekamumą ir atskaitingumą. Tikimės, kad netolimoje ateityje kaupiami duomenys padės mums dar labiau optimizuoti veiklą, sutaupyti ir pagerinti paslaugų kokybę“, – dėsto pašnekovas.
Tiksli duomenų apskaita leidžia išvengti žmogiškųjų klaidų, įvertinti ir fiksuoti papildomas paslaugas.
Padeda planuoti ambicingą verslo ateitį
Pradėtas skaitmenizacijos procesas yra tinkamas ir tarptautinio vežimo apskaitai, todėl „GG Rail“ tai padės sėkmingai planuoti tarptautinio vežėjo ateitį, neslepia bendrovės komercijos direktorius G. Lukauskas: „Šiuo metu jau mokame naudotis moderniu skaitmeniniu įrankiu. Sistemos funkcionalumas – gera galimybė konkuruoti vežėjų rinkoje. Pasitikėjimą didėjančiu technologijų vaidmeniu geležinkelių versle įkvepia ir tai, kad ne tik sugebėjome prisitaikyti prie pokyčių, bet ir išlaikyti savo klientų pasitikėjimą.“
Kaip pastebi pašnekovas, „GG Rail“ veiklos transformacija neliko nepastebėta ir Lietuvos geležinkelių rinkoje: „Esame pirmoji manevrinius darbus atliekanti bendrovė, kurios mašinistai ir derintojai darbe naudoja išmaniuosius įrenginius. Savo pavyzdžiu padrąsiname imtis skaitmenizacijos darbų ir kitus rinkos žaidėjus.“
Esame pirmoji manevrinius darbus atliekanti bendrovė, kurios mašinistai ir derintojai darbe naudoja išmaniuosius įrenginius.
Sprendimo kūrimą paskatino regiono vežėjų problemos
Kaip pastebi viena iš „CargoRail“ kūrėjų, „Blue Bridge Code“ Geležinkelių industrijų skyriaus vadovė Jolanta Skeivelienė, prieš 4 metus sukurti „CargoRail“ paskatino viso Baltijos ir Rytų Europos regiono vežėjų problemos.
„Realios veiklos trukdžiai, neleidžiantys vežėjams greičiau ir kokybiškiau atlikti savo darbų, padiktavo svarbiausias „CargoRail“ funkcijas. Dirbdami su „GG Rail“ savo akimis galėjome stebėti, kaip kituose verslo sektoriuose jau įprastos sistemų funkcijos ir galimybės palengvina ir net tam tikrais atvejais atpigina geležinkelio sektoriaus įmonių darbą. Ne mažiau džiugina ir tai, kad mums pavyko sukurti sistemą, kuri gali ir iš esmės transformuoti veiklos procesus, ir išlikti draugiška naudotojui.“
Galėjome stebėti, kaip kituose verslo sektoriuose jau įprastos sistemų funkcijos palengvina ir atpigina geležinkelio sektoriaus įmonių darbą.
Pašnekovė pasakoja, kad „CargoRail“ idėjos šerdis – daugybė veiksmų, kuriuos galima atlikti vieno mygtuko paspaudimu ir galimybė automatiškai formuoti svarbiausius dokumentus realiu laiku.
„Dėl šių funkcijų universalumo „CargoRail“ gali suteikti bet kurio tipo geležinkelių įmonėms daugiau lankstumo nedidinant personalo skaičiaus, leidžia aptarnauti daugiau klientų, taikyti jiems individualią kainodarą ir mažina klaidų tikimybę apskaitant paslaugas ir formuojant įvairius dokumentus“, – sako J. Skeivelienė.
Pasakodama apie „CargoRail“ kūrėjų ateities viziją, pašnekovė sako, kad tai – į bendrą elektroninę erdvę sujungta Lietuvos geležinkelio industrija, kurioje patogiau tarpusavyje gali bendrauti ir efektyviau veiklą vykdyti visos krovinių vežime dalyvaujančios šalys: ne tik vežėjai, manevruotojai ir infrastruktūros valdytojai, bet muitinė, maisto ir veterinarijos, augalininkystės tarnybos, pasienio apsauga.