Pastaraisiais metais vis daugiau įmonių patikėjo savo IT elementų priežiūrą išoriniam tiekėjui, o šį procesą lydėjo ir požiūrio į IT iškėlimą (angl. IT outsourcing) pokyčiai. Šiandien įvairios organizacijos vis aktyviau ieško patogaus IT iškėlimo modelio, naujos perspektyvos sprendžiant IT problemas ir… sėkmingai atranda savo IT specialistų potencialą.
Naujas žvilgsnis į IT personalą
2015 m. vasarą Kompiuterinių technologijų industrijos asociacija (angl. Computing Technology Industry Association) „CompTIA“ ištyrė 350 mažų, vidutinių ir didelių JAV įmonių, ir nustatė, kad du trečdaliai iš jų per paskutinius 12 mėnesių naudojosi išorinių IT paslaugų tiekėjų (angl. managed service providers, MSPs) paslaugomis. O įdomiausia tai, kad išorinis IT tiekėjas dažniausiai ne pakeitė, o papildė įmonės IT personalą.
Pastebėta, kad bendrovės, iškeliančios savo IT elementus, retai mažina arba iš viso atsisako savo IT specialistų. Priešingai – jie pradeda vaidinti svarbesnį vaidmenį. Ši tendencija ypač ryški tarp didesnių (virš 100 darbuotojų) turinčių įmonių. Iš jų net 72 proc. pasiliko visą ankstesnį savo IT personalą ir jo laiką skyrė kitiems projektams. Tik 2 proc. didelių įmonių, pasisamdę išorinį tiekėją, visiškai atsisakė savo IT skyriaus. Mažesnės įmonės savo IT personalo atsisakydavo truputį dažniau – 4 proc. jų nusprendė, kad IT tiekėjas gali visiškai atstoti savus specialistus.
„CompTIA“ analitikė Carolyn April pastebi, kad dėl šių pokyčių įmonės IT personalas gali visą savo dėmesį skirti aplikacijų vystymui, debesijos iniciatyvoms ar panašiems projektams – tai yra, rūpintis labiau strateginiais dalykais. Būtent dėl to įmonės IT specialistai pradeda vaidinti vis svarbesnį vaidmenį, o išoriniu IT tiekėju vis dažniau pasikliaujama sprendžiant rutinines problemas. „Manau, kad šioje situacijoje išlošia visi“, – apibendrina C. April.
Bėdos dėl tradicinio IT
Šių pokyčių priežasčių reikėtų ieškoti klasikiniame IT ūkyje.
„Iš tiesų vis aštriau jaučiami tradicinio IT apribojimai. IT personalo nuolat trūksta, todėl tie patys žmonės turi atlikti ir kasdienes operacijas, ir rūpintis IT padalinio veiklos vystymu. Tokioje situacijoje sunku suderinti reikiamas kompetencijas ir rasti laiko visiems darbams“ , – pastebi „Blue Bridge“ IT paslaugų valdymo skyriaus vadovas Dmitrijus Syčiovas.
Būtent dėl sunkumų, kuriuos kelia pajėgumų trūkumas, organizacijos vis dažniau atsigręžia į išorinį IT tiekėją. Tačiau tuo pat metu pripažįstama, kad daugeliui nėra iki galo aiški IT iškėlimo sąvoka, nelabai žinoma, kokias paslaugas teikia IT tiekėjas bei kaip atrodo bendradarbiavimas. Apie tai užsimenama ir Kompiuterinių technologijų industrijos asociacijos tyrime.
D. Syčiovas pastebi, kad „sąvokos problema“ pastebima ir Lietuvoje. „Situacija, kai organizacijos IT vadovas galvoja, kad išorinis IT tiekėjas siekia visiškai perimti organizacijos IT padalinio veiklą, mums nesvetima. Be abejo, toks požiūris kylantis iš nežinojimo, yra klaidingas ir gali tapti teigiamus pokyčius stabdančia nuostata. Egzistuoja daug įvairių IT valdymo modelių ir IT iškėlimo apimtis bei forma nustatoma pagal organizacijos poreikius ir tikslus“, – pažymi D. Syčiovas.
Efektyviausias modelis
Paskirstant IT funkcijas tarp organizacijos IT padalinio ir išorinio tiekėjo, vienas efektyvių modelių yra paremtas balansu. „Pavyzdžiui, kai organizacijoje pasilieka IT veiklos vystymo bei procesų kontrolės funkcijos, o išorinis tiekėjas rūpinasi kasdienėmis IT priežiūros operacijomis“, – sako Dmitrijus Syčiovas.
Toks modelis, kai iškeliama IT infrastruktūros priežiūra, pasiteisina dėl kelių priežasčių. Pirmoji – išorinio tiekėjo įgūdžiai ir patirtis valdant kasdienes operacijas ir sprendžiant incidentus. Kadangi tiekėjo IT specialistai dažniausiai prižiūri įvairių klientų IT sistemas, atsikartojančioms situacijoms atranda standartizuotus sprendimo būdus.
Antroji priežastis – įžvalgos, kurias išorinis tiekėjas, stebėdamas visus procesus iš šalies ir turėdamas reikiamas kompetencijas, gali pateikti. „Ekspertiniai patarimai, kaip organizacija galėtų optimizuoti ir dar efektyviau valdyti savo IT infrastruktūrą, tampa vis svarbesni“, – pažymi D. Syčiovas.
Ne tik pagalbininkai
Glaudesnio bendradarbiavo poreikis lemia, kad išorinis tiekėjas vis dažniau tampa ne tik pagalbininku, bet ir vertingu partneriu, galinčiu pasidalyti savo patirtimi ir žiniomis. „Toks bendravimas leidžia organizacijai geriau suprasti, kaip jos veiklai gali pasitarnauti naujausios technologijos ir kuria kryptimi vystyti savo IT viziją“, – pasakoja Dmitrijus Syčiovas.
Augant konsultacijų ir rekomendacijų poreikiui, IT tiekėjai ir organizacijos specialistai vis dažniau dirba kaip viena komanda. „Klientai vis labiau vertina tai, kad į organizacijos gyvenimą atnešame žinias ir patirtį, „know-how“, kurį sukaupėme dirbdami su daug skirtingų klientų. Tokia informacija svarbi siekiant išlikti konkurencingais greitai besikeičiančioje aplinkoje“, – teigia D. Syčiovas.
Jis atkreipia dėmesį, kad lūkesčiai auga ir kalbant apie IT padalinį. „Iš „vidinių“ specialistų šiandien tikimasi ne tik sklandaus darbo užtikrinimo ir sistemų „neužlūžimo“, bet ir inovatyvių sprendimų procesų vystymui bei veiklos tobulinimui. Todėl, kai kasdien nebereikia „gesinti gaisrų“, IT personalas gali geriau išnaudoti savo žinias apie organizaciją“ , – dėsto D. Syčiovas.
Kas užtikrins saugumą?
Svarbus glaudesnio organizacijų ir IT tiekėjų santykio aspektas – informacijos saugumo klausimas. Būtent informacija yra vienas jautriausių organizacijos elementų, tad užtikrinimas, kad konfidencialus duomenys nebus nutekinti, nukopijuoti ar prarasti yra labai svarbus.
„Be juridinių ir technologinių saugumo įrankių, tokių kaip sutartiniai įsipareigojimai, duomenų šifravimas, prisijungimų valdymas bei su klientu suderinti saugumo procesai, IT paslaugų teikėjai dažnai investuoja ir į veiklos draudimą, kuris užtikrina žalos atlyginimą nelaimės atveju. Reikia suprasti, kad tiekėjo tikslas visada bus kuo geriau apsaugoti informaciją, o ne ją nutekinti“, – pažymi Dmitrijus Syčiovas.
D. Syčiovas taip pat atkreipia dėmesį, kad nepaisant visų saugumo priemonių, „žmogiškųjų klaidų“ galimybė išlieka ir saugant duomenis organizacijos viduje, ir pas išorinį IT tiekėją. „Ar kiekvienos organizacijos IT vadovas galėtų užtikrinti, kad darbuotojai nenutekins ar nepraras duomenų? Tai yra retorinis klausimas, leidžiantis geriau pamatyti, kokios yra realios rizikos informacijai, kad ir kur ji būtų saugoma.“