Prognozuojama, kad Europos IT rinkoje artimiausiu metu daugės vadinamų „vienaragių“ (angl. unicorns) – startuolių, kuriems pasisekė pritraukti didesnes nei 1 mlrd. dolerių investicijas. Šiandien tarp tokių laimės kūdikių – „Uber“ ir „Airbnb“, o dauguma jaunų įmonių svajoja sukurti produktą, kuris žaibiškai patrauktų investuotojų ir vartotojų dėmesį.
Kas galėtų padėti paversti šias svajones realybe, pasakoja IT įmonių grupei „Blue Bridge“ priklausančios įmonės „Teamgate“ komanda, prieš kelis mėnesius grįžusi iš „Silicon Valley Open Doors“ (SVOD) konferencijos bei patekusi į „Google“ finansuojamos programos „Google CEE Warsaw“ finalą.
Produktas – paprastas, bet nebūtinai pigus
Ateitis priklauso paprastiems produktams ir paslaugoms, įsitikinę daugelis mentorių, investuotojų ir visame pasaulyje žinomų IT įmonių atstovų. „Šiandien svarbiausia – kuo paprasčiau spręsti vartotojo problemą. Ne kartą girdėjome ir „Google“ Varšuvoje organizuotos programos metu, ir Silicio slėnyje – sudėtingų programų ir paslaugų niekam nebereikia“, – pabrėžia „Teamgate“ vadovas Marijus Andrijauskas. Jis atkreipia dėmesį, kad paprastumas reikšmingas kalbant ne tik apie produkto esmę, bet ir apie jo pateikimą – komunikaciją bei pardavimą.
Kitas svarbus patarimas jaunoms įmonėms – ieškoti investuotojo, kuris galėtų ne tik finansuoti įmonę, bet ir nuoširdžiai tikėtų kuriama preke ar paslauga. „Rizikos kapitalo įmonės „Almaz Capital“ įkūrėjas Aleksandras Galitsky pasakė mums: „Investuotojas yra tarsi tėtis, o jauna įmonė su darbuotojais – tarsi mama su vaikais, ieškanti tėvo, kuris užaugintų vaikus ir mylėtų juos kaip savo.“ Investuotojas – tikrai daugiau nei pinigai, tai – ir pardavimų, ir marketingo įžvalgos, veiklos „know-how“. Todėl rinktis reikėtų ne „bankininką“, bet partnerį, kuris pasidalytų savo žiniomis, resursais ir ryšiais“.
Kitas svarbus aspektas, susijęs su kuriamo produkto sėkme – kaina. „Kalbėta apie tai, kad dažnai įmonės bijo didelės kainos, tačiau to daryti nereikėtų. Kaina stipriau nei bet kokia reklama „transliuoja“ žinią apie tai, kiek pastangų įdėta kuriant prekę ar paslaugą. Ji taip pat atskleidžia, kaip savo kūrinio vertę suvokia kūrėjai. Todėl rekomenduota nebijoti paprašyti „daugiau“ – tiek, kiek produktas iš tiesų vertas. Svarbiausia – aiškiai argumentuoti ir pateikti įrodymus, kodėl jis kainuoja būtent tiek“, – sako M. Andrijauskas.
Sėkmės pranašai – tarptautiškumas ir pasitikėjimas
Tarptautinė komanda ir pasitikėjimas savimi – tarp svarbiausių didelės sėkmės veiksnių, pastebi „Teamgate“ vadovas.
„Vienaragiai“, pas kuriuos lankėmės, pabrėždavo, kad pirmieji 30 komandos narių yra organizacijos kultūros pagrindas. Kartu dirbantys žmonės iš skirtingų pasaulio kraštų – didelis privalumas ne tik veiklos pradžioje, bet ir plečiant įmonę. Tarptautinė komanda leidžia pajausti globalų pulsą ir geriau suvokti, ko reikia, norint produktą parduoti užsienyje“.
M. Andrijauskas atkreipia dėmesį, kad ne kartą teko diskutuoti ir apie jaunų įmonių skirtumus JAV ir Europoje. „Visi pastebi, kad europiečiai yra linkę save nuvertinti, o pradedantys verslininkai iš JAV spinduliuoja pasitikėjimą savimi ir savo produktu. Amerikiečiai nebijo pasakyti, kad yra patys geriausi. Europiečiams pats laikas išmokti konkuruoti atviriau. Gali tikėti produktu, bet nemokėti savęs pateikti ir tai gali tapti rimta problema kalbant apie žengimą į JAV bei kitų didelių šalių rinkas“.
Inovacijos – įmonės kasdienybėje
Daugelis sėkmės jau sulaukusių įmonių pabrėždavo nestandartinio mąstymo svarbą. Siekianti ugdyti originalumą, įmonė turėtų suteikti savo darbuotojams galimybę bent kartą per savaitę prisiliesti prie inovacijų ir kūrybiškai jas taikyti.
„Pavyzdžiui, galima pabandyti pritaikyti „Google Analytics“ įrankį netikėtoje srityje – įdiegiant „Google Maps“ savo automobilyje ir aiškiau pajaučiant, kaip ir kodėl renkamės kelionei vieną ar kitą kelią. Juk panašiai interneto svetainėje elgiasi ir vartotojas – jis naršo, ieško, siekia greičiau surasti tai, ko jam reikia. Inovacijų išbandymui daug nereikia, svarbiausia padrąsinti darbuotojus vystyti savo originalumą IT srityje ir taip prisidėti prie visos organizacijos augimo“, – pasakoja M. Andrijauskas.
Naujas požiūris į inovacijas prisideda ir prie sugebėjimo geriau „perskaityti“ vartotojų poreikius bei galutinės produkto sėkmės. „Paklauskite savo potencialių klientų, kodėl jie nemėgsta pirmadienio arba kito netikėto, atrodytų, niekaip su kuriamu produktu nesusijusio klausimo. Taip išsiaiškinsite daugiau apie vartotoją, jo pomėgius, darbą, gyvenimo būdą bei galėsite jam pasiūlyti produktus, kurie sprendžia jo problemas alternatyviai ir netikėtai. Tad svarbiausia – tinkami klausimai, o jie dažniausiai kyla tiems, kas kasdien praktikuojasi mąstyti kitaip ir neieško lengviausių kelių“, – pasakoja „Teamgate“ vadovas.